Omgeving Vik

31 augustus 2021

Zondag 29 augustus 2021

Ons programma voor vandaag is weer vol, dus vroeg op pad. Het eerste doel is de Skogafoss waterval met een vrije val van 60 meter.  Langs de waterval omhoog gelopen 420 treden om hem ook van bovenaf te bewonderen.  Iets verderop een veel bredere maar ook bijzonder mooie waterval de Fosstorfufoss. De auto gepakt en een klein stukje verder geparkeerd om via een prachtig pad door een kleine kloof naar de volgende waterval Kvernufoss te lopen. Hier kon je ook achterlangs lopen,  even geprobeerd, maar je werd er heel erg nat van. Onderweg een paar turfhuisjes bezocht, op naar het vliegtuigwrak van een DC3 die in 1973 is neergestort op het strand. Het was een wandeling van 45 minuten heen over een vlakte waar niets anders te zien was dan stenen. En ook weer terug! Dyrhólaey is een uitstekende kaap van 100 m in de zee met een groot gat erin, ook zouden hier puffins nestelen,  niet gezien. Als laatste nog even de basalt rotsen van Reynisdiangar bekijken.  Het was druk op het strand bij de rotsen,  veel mensen met enorme fotocamera's,  en ja hoor, hoog boven op de rotsen zaten de puffins (papegaaiduikers). Ze vliegen af en aan naar zee om vis te vangen. Veel foto's gemaakt,  maar het werd steeds mistiger en ging harder regenen. Mooi geweest voor vandaag op naar de boerderij voor het avondeten.