Royal Botanic Garden en terug naar Newcastle

10 augustus 2017 - Ijmuiden, Nederland

Vandaag, de zon scheen en het was gewoon prachtig weer, was ons doel in ieder geval de Royal Botanic Garden. Vlakbij het hotel begint de Water of Leith Walkway, een voetpad langs het kleine riviertje Water of Leith. Een oase van rust zo dichtbij de enorme hectiek van de drukke stad. Na ongeveer 1 uur lopen kwamen we in de Botanic Garden, die al in 1670 is aangelegd. Er waren verschillende soorten tuinen: rots, Chineese, alpine, moes en bloementuin. Ook waren er fantastische Glasshouses, met palmenhuis,orchideen enz. En als bijzondere attractie de bijzondere Amorphophallus titanium (reuzenaronskelk). Deze is de grootste onvertakte bloeiwijze van alle bekende planten en stinkt heel erg. Nog even door de stad gedwaald en daarna mee met de underground ghosttour. Dit was vreselijk!! De gids verkleed als Deacon Brodie (een inbreker uit het verleden) praatte te zacht, was niet te verstaan, het duurde bijna drie kwartier voordat we onder de grond gingen. Het was super saai! Jammer maar dat heb je wel eens, soms valt het tegen. Op de terug was over Princess Street, een erg drukke winkelstraat met alle bekende merken.

Woensdag, onze laatste dag in Schotland. Uitgecheckt uit het hotel en op weg naar de in 1446 gestichtte  Rosslyn Chapel. Ontworpen door Sir William St. Clair, de leider van de Tempeliers. Het ontwerp was veel groter maar hij overleed voordat het voltooid werd. De bouw duurde 40 jaar en is beroemd om zijn beeldhouwwerk, met overdadige symboliek. Ons laatste kasteel op de reis was Alnwick Castle, gebruikt als Zweinstein in verschillende Harry Potter films. Een enorm groot kasteel van zandsteen. Er is begonnen met de bouw van dit kasteel in 1100. In 1309 kwam het in handen van de latere graven van Northumberland. Het is mooi gerestaureerd en de inrichting was 18e eeuws en zeer overdadig. Dit was echt het einde van onze reis, nu nog op weg naar de boot in Newcastle die ons naar IJmuiden gaat brengen.

Het woei in Engeland erg, wat de bootreis in het begin niet echt aangenaam maakte. maar in de loop van de avond zwakte de wind af en hadden we een voorspoedige terugreis.