Fjallsárlón gletsjermeer

31 augustus 2021

Maandag 30 augustus 2021

We laten de regen en mist achter ons en gaan op weg richting Hoffell circa 280 km. We rijden door een landschap, het ene moment alleen stenen en vlak dan weer golvende heuvels van oude lava en het volgende moment grote gletsjertongen van de Vatnajökull, de grootste ijskap van IJsland in de verte. We stopten even bij een mooie kloof en rond 1 uur kwamen we aan bij het gletsjermeer Fjallsárlón. We hadden een boottocht over het meer in een zodiacboot, kregen grote dikke jassen aan en een zwemvest om. In gezelschap van een Spaanse familie en Nederlandse kapitein voeren we tussen de ijsschotsen door, zagen zeehonden en kwamen dichtbij de gletsjer zelf. Deze wordt ieder jaar 50 meter korter. Door naar ons volgende hotel voor twee nachten. Het zag er goed uit,  maar wij kregen een minimalistische kamer in het oude bijgebouw:( Wel zijn er hottubs op 5 minuten lopen van het hotel,  waar we heerlijk konden relaxen.

Dinsdag 31 augustus 2021

Uitgeslapen en ontbeten, waarna we de auto instapten naar de Hoffelsjökull een gletsjer op 4 km rijden over een vreselijk pad vol stenen en kuilen,  eigenlijk alleen geschikt voor 4x4 auto's. We zijn naar de oever van het meer gelopen en daarna een stuk om de berg heen. En klimmende naar boven met een prachtig uitzicht op de gletsjer. In Höfn boodschappen gedaan en doorgereden naar Stokksnes. Een gebied aan de scherenkust met een vuurtoren, zeehonden op de eilandjes en een oud vikingdorp. Eigenlijk wat vroeg om te eten, maar geen zin om de weg twee maal te rijden, aten we fish and chips op een bankje bij de haven in Höfn. Nog even nagenieten in de hottub en morgen weer een nieuwe bestemming.