Noordelijke schiereilanden

7 september 2021

Maandag 6 september 2021

De weg die we vandaag volgden was er een met wat obstakels over de noordelijke schiereilanden,  Tröllaskagi, Skagi en Vatnsnes. Wat proviand ingeslagen in Dalvik, waar de supermarkt wel om 9.00 uur al open was. De meeste gaan hier pas om 10.00 uur open. De weg liep langs de fjorden, met wonderschone uitzichten. Rob nam het stuur over, want we moesten door drie lange tunnels, waarvan één met 1 rijbaan.  Wel waren er uitwijkplekken voor tegenliggers, maar echt blij werd ik hier niet van. In Siglufjörđur was een haringmuseum, gesloten. September is hier al echt het naseizoen,  dus veel gesloten of minder geopend. Dan maar bij de plaatselijke bakker koffie gedronken en weer verder. Basalt rotsen in Hofsós bekeken. We volgden de weg naar het noordelijkste puntje van het schiereiland,  reden tussen het water en een steile bergwand door en zagen de 15 m hoge vogelrots Hvítserkur. Alles voor een mooie foto, dus afgedaald langs een steil, glibberig pad naar de zee, omhoog was beter te doen. Daar de overnachtingsplaats geen diner serveert, besloten we dan maar vroeg te gaan eten in Hvammstangi. De Cod fish smaakte voortreffelijk.  Nog even de auto afgespoeld, hij zat onder de modder van alle onverharde wegen en de regen.  Maar helaas moesten we naar onze slaapplaats weer 7 km over een modder pad. Zó afgelegen hebben we nog niet geslapen, in jaren 70 stijl en met gezellige bedden achter elkaar. Welterusten!