Egilsstadir en de verdwenen puffins

2 september 2021 - Borgarfjörður Eystri, IJsland

Woensdag 1 september 2021

Op weg naar Egilsstadir rijden we door een tunnel onder de Almannaskard bergpas. De uitgestrekte kustvlaktes verdwijnen en daarvoor komen de fjorden in de plaats.  De ringweg volgt al deze inhammen,  met prachtige vergezichten. We stoppen voor koffie in Djúpivogor een vissersplaatsje aan de kust. Veel stellen deze plaatsjes niet voor,  wat huizen een kerk en café. Egilsstadir ligt aan het meer Langarfjöt en aan de overkant van het meer begint een wandeling naar de waterval Hengifoss 118 m hoog. De tocht duurt 2 uur (heen en terug). We klommen door een ravijn langs de linkerkant van de rivier omhoog,  met halverwege uitzicht op een andere waterval omgeven door basaltzuilen. Stoffig en vermoeid en het hotel even douchen en wat lezen.  Lekker uit eten geweest en lang op gebleven,  want de aurora app. gaf aan dat er grote kans was op het noorderlicht.  Helaas niets gezien.

Donderdag 2 september 2021

Vandaag een extra ingelaste overnachting in Borgarfjörđur.  Hier is namelijk een rots die bekend staat om de vele puffins die daar leven. De slingerende weg over een bergkam met vele watervallen erlangs leidde hier naar toe. Helaas alle puffins waren gevlogen. Ze leven in de herfst en winter op zee en komen pas weer aan land om te broeden. Wel een beetje teleurgesteld zijn we toen maar aan de beklimming van de berg tussen de twee fjorden in begonnen.  Af en toe super stijl, maar het uitzicht was prachtig.  Voldaan aan gekomen bij het hotel, waar we vanavond van het buffet gaan genieten.

1. Gre:
    3 september 2021
    Nietige mensjes in grootse natuur. Wat mooi!