De Inside Passage

14 september 2014 - Victoria, Canada

Vrijdag 12 september, de dag van de Inside Passage. Om 8.30 uur reden we naar de veerhaven. Het vertrekpunt van de veerdienst van BC-Ferries naar Port Hardy op Vancouver Island. Onze boot de Northern Expedition,  vertrok om 11.00 uur voor een tocht van 22 uur. De boot, 150 m lang en 24 m breed, kan 130 auto's en 600 passagiers vervoeren. Hij was kleiner dan wij hadden verwacht. We voeren door het 450 m smalle Grenville Cannel, 70 km lang, met hoge bergen rondom. Het was prachtig, we konden heerlijk op het zonnedek van het uitzicht genieten. We voeren langs Butedale,  een mijn, cannery en vissersdorp,  die geheel waren verlaten. Swanson Bay waar alleen nog een stenen schoorsteen stond van wat eens een fabriek was. De natuur was overweldigend,  wat is het in Nederland dan allemaal klein. We stonden een tijd te praten met een canadese man, die vertelde dat we beslist nog een keer moesten terug komen. Maar dan naar Yukon en Alaska, daar was het nog mooier. Het was bijna donker toen de boot aanlegde bij het eiland Klemtu. Hier gingen wat passagiers van boord en stapten er wat nieuwe op, allen te voet en van indiaanse afkomst. Het was echt donker toen we verder gingen. We hadden op het laatste moment een cabine bemachtigd, dus konden we lekker douchen en slapen in een bed. De wekker om 6.30 uur gezet, we wilden de zonsopgang niet missen. Het was eerst nog wat mistig,  maar toen de zon opkwam werd het helder. We genoten van een uitgebreid ontbijtbuffet. Toen we tijdens het laatste stukje varen nog even op het dek stonden te kijken zwommen er een aantal dolfijnen langs de boot.

Om 9 uur kwamen we aan in Port Hardy. Omdat we geen orka's hadden gezien besloten we om naar Telegraph Cove te rijden, de uitvalbasis om walvissen te spotten. De tochten voor vandaag zaten vol. We boeken een tocht voor morgen vroeg, we willen nu toch wel eens echt Wild life zien! Bij de haven was een RV standplaats, waar nog zat plek was voor onze camper. De zon scheen heerlijk dus lekker even chillen.