Naar de Grote Oceaan

12 september 2014 - Port Hardy, Canada

We zijn  een week onderweg en hebben al zoveel mooie dingen gezien. Wat staat ons nog te wachten? We vervolgen onze weg over de Yellowhead Highway. Langs Smithers naar Hazelton over de Hagwilget Bridge die op een hoogt van 80m de kloof van Bulkley Riveer overbrugt.Bulkley River

Aan de oever van de Skeena River ligt 'Ksan Indian Village. Een indiaans museum dorp. We hadden er een rondleiding, waarbij we veel te weten kwamen  over de Gitxsan Indianen. Ze leefden in Long Houses, grote houten huizen met 80 tot 100 familieleden bij elkaar. In de School of Art werd  traditionele kunst gemaakt en onderwezen. In Kispiox een klein Indianen dorp even verderop stond een groep oude totempalen allen gemaakt van Red Cedar bomen. Onze tocht ging verder door Terrace naar Port Edward. Al die tijd reden we langs de Skeena River die we steeds breder zagen worden en uiteindelijk uitmondt in de Grote Oceaan. Het was een prachtige weg door bossen en langs de bergen van de Coast Mountains.

Vanuit Prince Rupert gaat morgen de boot, we gaan even kijken waar we vertrekken zodat we niet voor verrassingen komen te staan. De haven is snel gevonden. Daarna het stadje in voor een rondwandeling langs straatjes met oude huizen en totempalen. Bij een cafe bij de haven drinken we koffie met een koek die zo vult dat we de lunch kunnen overslaan. We bezoeken het Museum of Northern BC. Een museum over visserij, de spoorwegen, kunst en handel. Wederom veel over de Indianen die in deze streek leeftden. Terug naar Port Edward, aan het einde van een smalle weg in de middle of nowhere. Hier staat het North Pacific cannery village Museum. Gerestaureerde gebouwen van een immense visconservenfabriek van rond 1900. Een dorp met kerk, school en winkel. Waar hele gezinnen werkten in de, voornamelijk zalm,vis inblikfabriek, onder slechte omstandigheden. We zagen hoe ze het met de hand deden en later met machines. Terug naar Kinnikinnick campground voor het avond eten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. ABCD:
    12 september 2014
    Wat klinkt het toch mooi allemaal (jaloers) prachtige omgeving. Het is vrijdag bij ons met jan ging het beter dan in FR. Hij snapt nu de dokters geen taal barrière meer voor hem. Ze verwachten dat hij niet zo lang in het ziekenhuis zal blijven. Dat hij naar een revalidatie centrum gaat waar oom Piet ook heeft gezeten. Daar dan meer terapie kunnen geven. Enjoy de trip verder. Groetjes