The Jacobite train

5 augustus 2017 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

We ontbijten vandaag vroeg, omdat we ongeveer anderhalf uur moeten rijden met de auto van Oban naar Fort William. Waar om 10.15 uur de Jacobite train vertrekt. Een oude stoomtreiin die rijdt op de West Highlandline tussen Fort William en Mallaig. De trein is wereldberoemd geworden als de Zweinsteinexpres uit de Harry Potter films. Je kon  in de trein zelfs Smekkies in alle smaken en Chocolade Kikkers kopen net als in de film. De trein reed over het Glenfinnan viaduct waar veel mensen tegen de berghelling op stonden om foto's te maken. In Glenfinnan stopte de trein even, waarna hij doorreed tot Mallaig. Het regende dus wij aten een heerlijke sandwich in een tearoom. Liepen door het stadje, waar ze nog een leuk winkeltje hadden met allelei Harry Potter spullen. Om 14.10 uur vertrok de trein weer terug naar Fort William. 's avonds hadden we een rondleiding door The Oban Distillery. Een van de oudste en kleinste whiskystokerij van Schotland. Bij de rondleiding kwamen we veel te weten over het maken van de whisky. We mochten eerst proeven van de whisky die net in het vat zat en nog drie jaar moest rijpen in 14 jaar oude vaten. Deze bevatte 58% alcohol en voelde je branden in je keel, niet echt lekker. Daarna kregen we de echte whisky te proeven, dit smaakte al een stuk beter. Rob vond het lekker, ik niet zo erg, maar misschien moet je het leren drinken.