Glamis Castle en Scone Palace

29 juli 2017 - Blairgowrie, Verenigd Koninkrijk

Ons eerste bezoek vandaag was Glamis Castle.Een kasteel met torens en kantelen, meters dikke muren, rijk ingerichte en gedecoreerde woonvertrekken.De Engelse koningin heeft op dit kasteel haar jeugd doorgebracht en haar zus Margaret is er geboren. We kregen een amusante rondleiding van een zeer gevatte oudere dame in kilt. Ze vertelde spookverhalen over een dame in het grijs, die op de brandstapel was beland door een wraakzuchtige koning. Die af en toe nog verscheen in de kapel. Over een  graaf die met een vriend ging kaarten en niet wilde stoppen na zaterdag middennacht. Er kwam iemand langs die wilde meespelen, het bleek de duivel te zijn. en hij metselde de muur dicht van de kamer, Zo speelden nu nog. Er was een prachtige Italiaanse tuin en een ommuurde tuin. Een broodje gegeten en doorgereden naar Perth waar Scone Palace ligt. Een ou Gregoriaans paleis dat is ontstaan nadat de voormalige abdij werd omgebouwd.Het was heilige grond voor de Schotten omdat sinds de negende eeuw de Stone of Scone hier lag. Hierop zaten alle Schotse koningen als ze gekroond werden. Zeven eeuwen  lang bleef de  Stone of Scone in de Westminster Abbey maar in 1996 kwam hij weer terug in Schotland. Morgen verder naar het noorden.