Kuching

20 augustus 2018 - Bako Nationaal Park, Maleisië

Zondag 19 augustus

Na het ontbijt werden we naar de luchthaven van Kuala Lumpur gebracht voor een  binnenlandse vlucht naar Kuching. De vlucht met Malaysia airline duurde ongeveer anderhalf uur.We hadden onderweg flink wat turbulentie en het vliegtuig kwam met een harde klap neer op de landingsbaan, we waren blij dat we het gehaald hadden. Daarna reden we met de bus en nieuwe gids langs de Sarawak rivier, het Cat Statue (kuching betekend kat in het maleis). We stopten bij de Staatsmoskee en bezochten het Sarawak museum, over de geschiedenis van Borneo en de grootste bevolkingsgroep, de Iban (koppensnellers). Nog even gezwommen  en 's avonds met de gehele groep wezen eten. We kregen verschillende gerechten te proeven, waaronder kip, vlees, varen, garnalen, vis, en groenten. Het smaakte heerlijk. Nog even een drankje gedaan aan de boulevard met een kleinere groep.

Maandag 20 augustus

Om 8 uur vertrok de bus naar Bako Nationaal Park op 45 minuten rijden van Kuching. Daar aangekomen voeren we met twee bootjes over de rivier en Zuid Chineese zee naar het begin punt van onze wandeling. Het was klimmen en klauteren en onderweg zagen we neusapen, zilver-leaf apen, makaken, wilde zwijnen, varanen en een groene slang. De natuur was prachtig met veel palmen en varens maar ook heel erg warm en benauwd. Aan het einde  voeren we met een booje verder naar een baaitje, waar we konden zwemmen en wat foto's maken van boven op een enorme rots. Aan het einde van de middag weer terug in het hotel. Weer gezellig met de hele groep wezen eten.