Kapama private game reserve

12 oktober 2019 - Kapama, Zuid-Afrika

Donderdag 10 oktober
Met regen vertrokken uit Hazyview op weg naar onze laatste bestemming  in de buurt van Hoedspruit. Gelukkig was de regen gestopt en de mist opgetrokken toen we aankwamen bij Kapama private game reserve,  alleen waaide het hard en was de temperatuur inmiddels gezakt tot 19 graden.  We werden verwelkomd met een warm handdoekje en een drankje.  De auto werd voor ons weggezet en de koffers naar de "tent" gebracht. In de tent zag het er prachtig uit, met een douche en bad, groot bed, balkon met uitzicht op de dieren die voorbij liepen in het park.  Na een luxe en zeer lekkere lunch begon de eerste van vier game drives. Het kon niet beter, als eerste zagen we een jonge leeuw met twee leeuwinnen en hun prooi, een baby giraffe.  Verder weer veel impala's, neushoorns ,  zebra's en een giraffe. Op de helft was er een stop met bier, amarula, fris en wat hapjes. Hierna werd het snel donker en zagen we alleen nog nijlpaarden.  Eenmaal terug wachtte ons nog een uitgebreid diner. Op tijd naar bed want vrijdag ochtend was de wake-up call om 5 uur! De dag begon met koffie,  sapje en wat kleine hapjes.  Daarna op pad met de sporenzoeker  voorop en Ben de driver en gids, die heel veel wist te vertellen over de dieren en de omgeving. Wederom gnoes, veel olifanten met baby's,  giraffen en andere veel voorkomende dieren.  Na de lunch was de zon doorgebroken en was het even heerlijk vertoeven bij het zwembad. Om vier uur weer op pad voor de avond game drive.  Buffels, gnoes dichtbij, twee neushoorns waarbij van een de hoorn ontbrak.  Hij was afgezaagd door stropers,  wat een groot probleem is in alle parken en zelfs dierentuinen waar neushoorns zijn. Deze had geluk gehad dat hij het overleefd heeft en de hoorn groeit ook weer aan. Ook zagen we twee leeuwen met weer een giraffe als prooi, deze lag er al een paar dagen en stonk verschrikkelijk, van zo'n grote giraffe een gemakkelijke prooi konden ze wel een week eten. Na de korte stop op een prachtige open plek  gaf Ben gas, hij kreeg door dat er een luipaard gespot was. We reden maar 50 km/u maar over zandpaden en heuvel op en af tussen de begroeiing door leek het net een achtbaan.  Na een tijdje zagen we inderdaad een luipaard over het pad lopen. Ben volgde hem dwars door de stuiken heen, maar we raakten hem toch kwijt. Binnen drie uur hadden we de Big Five gezien. Ook nog heel wat olifanten en nijlpaarden gespot.   Na het diner een spelletje kaarten en slapen,  morgenochtend onze laatste game drive,  wederom om 5 uur opstaan.
Zaterdag 12 oktober
De laatste dag in Zuid Afrika helaas.  In de vroege ochtend nog wel een toetje. Vlak na het begin van de safari spotte Ben een cheeta, wat echt heel bijzonder is. Hij zat op het pad en we konden hem goed volgen, wat een prachtig dier. Wat verder, weer dwars door de bosjes heen, twee leeuwinnen met drie welpen die hun prooi,  een gnoe aten. In een groot hol lag een hyena met jongen. Wat een bijzondere belevenis was dit. Helaas moesten de koffers gepakt worden  en na het ontbijt op weg naar Johannesburg waar we in het vliegtuig zullen stappen naar huis. Het einde van een onvergetelijke vakantie.

1. Yvette:
    13 oktober 2019
    Wat een prachtige foto's dat hebben jullie allemaal life beleefd!!
    Wordt voor Ramon en Isa nog lastig om te kiezen van welke foto ze een poster willen laten maken.