Eswatini (Swaziland)

7 oktober 2019 - Kruger National Park: Berg-en-dal Rest Camp, Zuid-Afrika

Zondag 6 oktober

Vandaag een lange  reis op het programma. Eerst even uitgeslapen na het vroege opstaan van de dag ervoor, ontbeten en de auto vol tanken. Toen op maar Swaziland aka eSwatini. Het eerste deel door Zuid-Afrika verliep soepel. Toen de grens over naar Swaziland, wat ook sneller ging dan verwacht. Eerst een stempel dat we Zuid-Afrika uit gingen en daarna nog een stempel halen dat we Swaziland binnen gingen. De wegen in Swaziland waren iets slechter, meer gaten, meer drempels en meer geiten en koeien langs de weg. Ook erg veel afval langs de weg. Na een rit van 5 uur kwamen we rond 15 uur aan bij ons nieuwe hotel. Het was ontzettend warm (lees 37 graden), dus na aankomst hup het zwembad in. Dineren deden we in het restaurant bij het hotel en verder een relax avondje met een potje kaarten en bellen naar oma en Daan.

Maandag 7 oktober

Vandaag zouden we doorrijden van Swaziland naar het Krugerpark. Het was nog steeds erg warm vandaag en we ontbeten in het zonnetje op het terras van het hotel. We reden door naar de grensovergang over bergwegen met obstakels: dieren langs de weg, veel gaten en stilstaande vrachtwagens vol hout die niet omhoog konden komen. Na weer een soepele grensovergang kwamen we aan in Matsamo cultural village, een dorpje in oude stijl waar we hebben genoten van een optreden en uitleg over de cultuur. Het optredem bestond uit dansen en vele liedjes die door wel 40 man tezamen werden gezongen, erg leuk. Marian werd zelfs nog uitgekozen om mee te dansen. Om nog wat leuke feitjes over deze cultuur te vertellen: er heerst polygamie, de chief (vader) had 25 kinderen, verwekt bij 2 vrouwen, 15 bij zijn eerste vrouw en 10 bij de tweede, de kinderen sliepen allemaal gescheiden en het koken werd geregeld door de tweede vrouw. Na de cultural village reden we door naar het Krugerpark. In de eerste 2 minuten dat we door de gate gingen zagen we gelijk een baby giraffe (YES). Ook veel olifanten en impala's. Er zijn wel 152.000 impala's in het park. We reden naar ons restcamp in het Krugerpark om uit te pakken en te lunchen en gingen toen nog 2 uurtjes het park in om nog meer giraffen, olifanten, bokken, neushoorns, bavianen en vogels te zien. Daarna dineren en nu nog een spelletje klaverjassen. Geen wifi op de camping, maar we misbruiken Rob z'n internet even. Tot snel!