Semenggoh en Batang Ai

25 augustus 2018 - Batang Ai National Park, Maleisië

Dinsdag 21 augustus

We vertrokken richting een opvangcentrum voor Orang Oetang in Semenggoh. Het centrum is opgezet om bedreigde en mishandelde Orang Oetang  op te vangen en te trainen,  zodat ze uiteindelijk zelfstandig in het wild  kunnen leven. Er waren voerder plateaus waarop het voedsel werd gelegd zodat wij de Orang Oetangs te zien kregen. Bij het eerste plateau een moeder met kind van 5 maanden oud. Op een ander plateau de op een na grootste man Edwin. Toen zijn buik gevuld was durfden de 4 andere ook te komen eten. Het was zeer bijzonder deze prachtige apen zo dicht bij te zien. We reden verder langs rijstvelden, palmolie en heel veel peperplantages. We stapten bij een locale markt met heel veel soorten groenten,  kruiden, kip, vis en zelfs een levende slang. In Lachau  gebruikten we een locale lunch, daarna was het nog ongeveer 2 uur rijden naar het Bandang Ai meer. We mochten alleen een rugzak met kleding enz. meenemen, omdat we met een bootje in 30 minuten naar het hotel werden gebracht. Na de bbq gingen we mee met de Night walk. In het donker met een zaklamp op pad om insecten te spotten. De gids was heel enthousiast en riep constant giant ant, huges spider. Daar de groep 15 man groot was en het pad super smal, waren de insecten inmiddels verdwenen als wij op de plek waren aangekomen. Maar we gingen zelf op zoek en vonden toch nog wat verschillende insecten, al waren die van ons niet zo GIANT. Maar het was vreselijk gezellig en hebben erg gelachen.

Woensdag 22 augustus

Met traditionele longboats voeren we over het meer naar het Mengkak Longhouse. Een half uur varen over het enorm uitgestrekte meer, met een aardige snelheid. Alleen was de boot waarin ik zat niet helemaal waterdicht,  want de eigenaar moest onderweg regelmatig hozen. We werden ontvangen door de Chief van de Iban-stam. We mochten het huis bekijken en kregen een glas rijstwijn te drinken en ook een glaasje zelf gestookte whisky. Hierdoor waren de heupen wat losser en deden eerst de vrouwen en daarna de mannen mee met de traditionele dans. Als laatste een blaaspijp demonstratie waarna iedereen het zelf ook mocht proberen. Terug met de boot over het meer. Nog even gezwommen tot het ging regenen. Gezellig met elkaar gegeten en gedronken tot de bar sloot om 23.00 uur. Helaas.