Meer van Mývatn

4 september 2021 - Myvatn, IJsland

Vrijdag 3 september 2021

Even een update over het weer bij ons, na Reykjavik werd het weer steeds beter. De temperatuur steeg naar 17°C en de wolken verdwenen voor een groot deel. Woensdag in Egilsstadir liep het kwik zelf op tot 24°C. Vandaag waren er weer veel wolken en een harde wind, maar met 14°C was het toch goed te doen buiten. Onderweg naar ons volgende adres in Mývatn stonden een aantal bezienswaardigheden op het programma.  De Studlagil Canyon die te bereiken was via een gravel weg, waar de schapen ook af en toe voor oponthoud zorgden. Door naar Dettifoss,  een beroemde waterval waarin de gletsjer rivier met donderend geraas naar beneden stort. Een stuk verder gelopen zagen we nog zo'n bijzonder mooie waterval de Selfoss. Een heel stuk noordelijker ligt het prachtige ravijn Asbyrgi omgeven door basalt rotsen en een rustgevend eendenwatertje. De kamer op de boerderij buiten het dorp is wederom klein, maar dit is waarschijnlijk de standaard in IJsland. Rozig van de hele dag buiten zijn en het heerlijke eten bij de buren, lekker slapen.

Zaterdag 4 september 2021

Na een goed ontbijt bezoeken we Dimmuborgir (donkere burcht), dat bestaat uit grillig gevormde lavarotsen met daartussen tal van kleine voetpaden en berkenboompjes. Een aantal kilometers verder staat de geothermische krachtcentrale Krafla. Het Krafla-gebied was van 1975 t/m 1984 vulkanisch actief. Je kan hier wandelen langs het solfatarenveld en over de lava. Op sommige plaatsen komt de stoom uit de grond en voelt de lavakorst warm aan. Hverir is ook een solfatarenveld aan de overkant van de weg waar kokende modderpoelen en zwavelbronnen liggen. Heel bijzonder om te zien en te ruiken (sterke zwavel geur). En omdat vandaag alles in het teken van de zwavel staat, zijn we heerlijk wezen relaxen in Jarđbađshólar, geothermische baden.