Koud Snæfellsnes

9 september 2021 - Reykjavík, IJsland

Woensdag 8 september 2021

Als we wakker worden en naar buiten kijken valt het tegen. Donkere wolken en een harde wind. Om half 10 pakken we de auto en rijden naar de eerste waterval van de dag. Deze is in twee gedeelten, voor het onderste deel moeten we door zompig gras en modder naar beneden lopen. Een maal weer boven vervolgen we onze weg naar  een uitgedoofde krater Eldborg. We gaan moedig op stap, maar het pad er naar toe ligt vol stenen, modderpoelen, en vlak voor de top een moeilijk beklimbare rand met gelukkig een ketting om niet uit te glijden. Er vallen onderweg ook een paar pittige buitjes,  maar een maal terug bij de auto zijn we toch weer opgedroogd. We zijn zo koud geworden dat we in Arnarstapi even ⁹doorwarmen met koffie,  thee en gebak. Daarna langs de rotskust gelopen die bestaat uit grillige rotsformaties in bijzondere vormen.  Één dorpje verder zijn nog basaltwanden met nestelde zeevogels. Rob wilde als laatste toch nog even een diepe spelonk bekijken die we op de terugweg tegen kwamen, maar naar binnengaan was niet echt mogelijk.  Nog gegeten in Ólafsvik, dit smaakte een stuk beter dan de vorige dag. Een mooie zonsondergang maakte de dag kompleet.

Donderdag 9 september

Onze laatste dag op IJsland, want vrijdagochtend  vroeg om 7.40 uur vertrekken we al. Deze dag staat in het teken van de Fagradalsfjall, de vulkaan waar zo'n 5 maanden geleden erupties plaatsvonden en de lava uit de krater stroomde.  Het was een flinke tocht, eerst over een enorm veld vol stenen daarna een flink stuk omhoog over een stijl pad. Een maal boven nog weer een veld vol stenen en toen eindelijk na 1 1/2 uur zwoegen zagen we de vulkaan en de lavavelden. Een indrukwekkend gezicht, er kwam nog rook uit de krater en uit de lava. Na heel veel foto's en een appeltje voor de dorst, begonnen we aan de terugweg. Ingecheckt in het hotel in Reykjavik, lopend naar de stad, wat rondgekeken en gegeten. Het einde van een heerlijke,  zeer geslaagde vakantie op IJsland.